Thailand, Aranya Prathet 27 Augustus 2011 - Reisverslag uit Amphoe Aranya Prathet, Thailand van Paul Smulders - WaarBenJij.nu Thailand, Aranya Prathet 27 Augustus 2011 - Reisverslag uit Amphoe Aranya Prathet, Thailand van Paul Smulders - WaarBenJij.nu

Thailand, Aranya Prathet 27 Augustus 2011

Door: paulsmulders

Blijf op de hoogte en volg Paul

27 Augustus 2011 | Thailand, Amphoe Aranya Prathet

Thailand, Aranya Prathet 27 Augustus 2011

Sà wàt dii, lieve familie en vrienden. Weer een nieuw reisavontuur van Paultje deze keer vanuit Thailand. Weer meer dan een maand verder dan mijn vorige reisverslag en dat heb ik geweten ook aan de grens vanwege de boete die ik moest betalen voor het overschrijden van mijn visa. Maar goed dat later.

Laten we bij het begin beginnen. We zijn met zijn drietjes vanuit Kuala Lumpur gevlogen naar het grootste eiland van Thailand Phuket genaamd. We zijn 's avonds aangekomen op het vliegveld en hebben een taxi genomen naar het hostel dat Mylene had gevonden op internet. De foto's zagen er heel goed maar dat moesten we nog maar eerst eens even zien of dat ook wel zo was. Aangekomen, ingecheckt en toen we onze kamer gezien hadden was het zelfs nog beter dan de foto's WAUW. Onze eerste ervaring met de hostels in Thailand begon al goed. het was meer een grote luxe hotelkamer met alles erop en eraan airco, koelkastje, tv, douche met warm water en zelfs een balkon dit was wel even relax om een paar dagen te chillen. 'S avonds nog even naar het barretje gegaan om nog een biertje te drinken en ja hoor daar waren dan ook de beruchte dames van plezier. Gelukkig lieten ze je wel met rust als je aangaf dat je geen interesse had en hebben toch nog op ons gemak een paar biertjes achterover getikt. En nu heerlijk slapen in mijn klein paleisje in een kingsize bed. De dag erna eigenlijk niet veel meer gedaan dan lekker geluierd en 's avonds voor een appel en een ei thai's gegeten. Heerlijk hier hadden ze gelukkig een hoop meer keuze om bij je rijst of noodles (tja dat was het dus wel nog steeds rijst of noodles) te eten dan in Maleisië waar het toch voornamelijk kip, kip of met een beetje geluk had kip was. Dus een heerlijk bordje rijst met garnalen cashewnoten en groenten ging er wel in. Roy had ergens een plek gevonden waar we een motor konden huren en daar had ik wel oren na. Dus de volgende dag 's morgens vroeg hupsakee even een motortje huren. Onderweg nog even tekst en uitleg gevraagd over hoe zo een ding alweer vooruit te krijgen en vooral ook weer stop te krijgen was (ook wel belangrijk dacht ik zo), want had pas 1 keer in mijn leven thuis een keertje les van Roy gehad. Dus zo gezegd zo gedaan. 25 euro voor een Honda 400cc voor 48 uur klonk niet slecht. Betalen sleutel omdraaien en daar gingen de 2 motormuizen, Mylene even opgepikt bij het hostel en lekker twee dagen scheuren langs de stranden en de tempels van Phuket. Wat was dit geweldig en ik hoop dat ik nog vaker hier in Azië kan genieten van motortochten. We kwamen onderweg dan ook echt een heel mooi tempelcomplex tegen Wat Pra Thong. Dus remmen, o ja koppeling erbij en stil staan. Ze kijken hier niet op een bahtje (Thaise geld eenheid) meer of minder om hun tempels zo mooi te versieren. Echt Indrukwekkend. 'S avonds eten bij een Frans restaurant dat Mylene gevonden had want ze verlangde wel heel erg naar wat Frans eten wat ik mij bijzonder goed kon voorstellen. Op de menukaart stond ook als dessert kaasplankje en bij de gedachten alleen al liep mij het water uit de mond en wou ik eigenlijk de rest overslaan en met het toetjes beginnen. En ik moet zeggen dat het kaasplankje uiteindelijk toch als dessert, mij ook bijzonder goed gesmaakt heeft. Het hostel was ons zo goed bevallen dat we nog een paar nachtjes hebben bijgeboekt en we hebben de volgende dagen de markt eens bezocht. Jezus even 3 keer kijken waar ik moest beginnen want het was hier winkeltje na winkeltje met kleren kleren en nog een kleren alles imitatie maar na een beetje gepingel spotgoedkoop. We zaten in het toeristische gebied van Phuket het kustplaatsje Patong genaamd en dat hebben we geweten ook. Het was hier gezicht op 1 uitdrukking zetten want het was een gekkenhuis iedereen vroeg je of je een suit, een tuktuk of een massage wou en als je ook maar 1 letter zei hadden ze je aandacht en werd je de komende 50 meter achtervolgd. Het was hier ook echt een straat met super veel barretjes en de welbekende ladyboy's die hier hun shows stonden te promoten. En ik kan jullie vertellen dat je bij sommige toch echt 3 keer moest kijken om te zien dat het een ladyboy was, ze kunnen hier behoorlijk goed ombouwen kan ik je vertellen. Maar zo konden we ons wel een avondje amuseren aan de bar met zijn drietjes en discussiëren of het een ladyboy was ja of nee die voorbij kwam haha wat een humor.

Nou het was onderhand eens tijd om weer verder te gaan. Op naar het volgende eiland Koh Phi Phi. Dit stond bekend om het party leven en het duiken. We hebben hier op het eiland een dagje rondgewandeld langs wat mooie uitzichtpunten en een flink stuk door de jungle, totdat we opeens op een privé strand van een resort uitkwamen. Eens even vragen waar we precies zaten en of we een boot terug konden hebben naar ons plaatsje. We bleken zo onderhand aan de hele andere kant van het eiland te zitten en een boot terug was een beetje prijzig dus hup in de benenwagen maar weer en terug langs de weg die we gekomen waren. Ik had in ons plaatsje een boksring gezien waar je thaiboks wedstrijden kon zien en zelfs ook aan ééntje meedoen als je wou en als beloning kreeg je een gratis bucket. ja jongens en meisjes het party leven bestaat hier uit het drinken van buckets. Dit zijn strandemmertjes gevuld met flink wat sterke drank naar keuze en wat fris erbij. Dus wij hupsakee naar de Reggae bar en eens kijken hoe dit in zijn werk ging. Daar aangekomen werd ons al meteen gevraagd wie er wou boksen dus daar had deze jongen zich dus voor opgegeven. Ik wist absoluut niet wat me te wachten stond en bereidde me al op het ergste voor om een flink pak rammel te krijgen. Na een tijdje te hebben gewacht werd ik dan ook de ring in gehaald en werd er gevraagd wie tegen mij wou boksen, zweet zweet. Poeh dat viel gelukkig mee ik zou tegen een andere toerist gaan boksen en gelukkig niet tegen een echte thaibokser. Het was een Engelse jongen die de uitdaging wel aandurfde, dus even omkleden bokshandschoentjes aan en ROUND 1. Deze eerste ronde was niet aan mij besteed maar na wat advies van mijn coach en trainer Roy was de tweede ronde gelukkig door mij gewonnen. Final Round alle twee bekaf stonden we wat meer naar vliegen in de lucht te meppen dan naar elkaar en is de wedstrijd beslist in gelijkspel. Het was een super leuke ervaring, compleet uitgeteld ben ik dan ook maar eerst even gaan douchen voordat ik überhaupt nog een slok kon nemen. Nog even wat drinken en daarna lekker slapie slaap. Omdat het duiken hier op het eiland nogal redelijk prijzig was hebben we dit overgeslagen,maar in plaats daarvan een boottochtje gedaan langs prachtige stranden. Ja zo hoort paradijs er uit te zien. Kristal helder water mooie stranden met palmbomen en lekker chillen. We hebben ook het strand the beach, van de film te beach aangedaan (vooral bekend bij de dames onder ons vanwege de acteur Leonardo di Caprio). Bijzonder mooi alleen erg druk want dit was wel de hotspot van de tour. Maar het was een mooie dagtrip en ik heb bijzonder genoten van de uitzichten van alle kleine eilandjes rond Koh Phi Phi.

Op naar ons volgende eiland. Hiervoor moesten we eerst even over het vaste land want het lag aan de andere kant het zuiden van Thailand. Dus even een tussenstop in Krabi. Hier was een tempel genaamd tiger cave tempel die we wel even wouden zien. Dus tuktuk in en op naar de tempel daar aangekomen stonden we voor de grappige verrassing van 1237 traptreden tot de top van de berg. Phoe even 3 keer slikken en gaan met die banaan. Half uurtje later, compleet doorweekt van het zweet laatste tree en whoeha, boven. Het uitzicht maakte het dan ook wel meer dan waard. Een tempel met een gigantische boeddha op de top van een berg. Arme mensen die dat hebben moeten bouwen, aangezien ik ze niet echt een bouwliftje in die tijd langs de berg heb zien opbouwen. maar goed na genoten te hebben van dit magnifieke tafereel, what's goes up must come down. Dus 1237 treden weer naar onder gelukkig was dit een een flink stuk minder vermoeiend. Later nog even uitgezocht hoe we op ons volgende eilandje terechtkwamen en de volgende weer backpack op en daar gingen de reizigertjes weer.

Eerst een busreis van de nodige uurtjes van Krabi naar Surat Thani waar we de overnachtboot hadden naar het kleine eilandje Koh Tao. Dit was wel weer een mega ervaring op zich. een bootje met ellenlange rijen matrasjes naast elkaar en slapen maar. Gelukkig had ik nog net op het nippertje 2 biertjes de man kunnen inslaan en heb ik het grootste gedeelte van de nacht doorgebracht op het achterdek met wat andere backpackers. Het was beren gezellig wat een lol. Er sprongen de hele tijd kleine visjes op de rand van de boot en ik had nog een vislijntje bij de hand dus het loze vissertje was er weer klaar voor. Maar een vislijn achter een boot aansleuren leverde niet veel op helaas, maar het was een gezellige avond. Toch maar voor het idee een uurtje de oogjes dicht doen en daar waren we dan ons derde eiland al in Thailand. Hier stond al een vriend op mij te wachten uit Australië. Het was Alex waar we een weekje bij hebben gebivakkeerd toen we in Brisbane waren. Hij had het thuis onderhand ook wel gehad en verlangde om te reizen (heb ik volgens mij al eens eerder gehoord) alles opgezegd en verkocht en een one way ticket aangeschaft. Dit was echt fantastisch om weer een vriend tegen te komen. Koh Tao schijnde de goedkoopste duikplaats in Azië te zijn en Alex wilde hier zijn duikbrevet dan ook halen. We hadden een bungalow voor ons tweetjes voor 6 euri de man per nacht dus dat zat al snor. Alex zijn duikcursus geboekt en toen scootertje huren en het eiland eens even verkennen. 10 uur 's morgens hadden we al een weg gevonden om een privé resort op te komen en even een duik te nemen in de zee en daarna ons hereniging te vieren met een biertje. We hebben de hele dag wat rondgecrost op het eilandje, strandjes bezocht en wat biertjes genuttigd, hmm ja dit leventje bevalt me wel kan ik jullie zeggen. Toch een stuk minder zwaar dan je handdoek lopend naar het strand te moeten slepen haha. 'S avonds waren hier kleine strandfeestjes waar ze een hoop spektakel uitvoerde met vuurschow's. Ik heb hier op het eiland nog een cursus EFR (emergency first rescue) gedaan wat je nodig hebt om een rescue duiker te worden. Vond het wel verstandig als deze jongen ook eens zag dat er ook gevaren aanwezig zijn in het leven. Na de herhaaldelijke tikken op mijn kop van het thuisfront dat ik niet zo een gevaarlijke stunt's moest uithalen tijdens mijn reis. Helaas jongens de stunt zijn er toch niet uit te krijgen, maar wees getroost ik weet nu hoe ik EHBO moet toepassen dus ik kan mezelf dan ook weer redden. Verder was dit eilandje echt mega genieten heerlijk rustig leventje hebben ze hier. Het duiken viel me hier iets tegen. Het was inderdaad goedkoop maar ondanks dat zag je dus voornamelijk zwemvliezen en een hoop luchtbelletjes van de ontelbaar andere duikers hier. Dus dit was gewoon een heerlijke vakantie met leuke feestjes 's avonds. Mijn Favoriete eiland hier in Thailand.

Bootje naar eilandje nummer 4 Koh Phangan. Alex ging ons voorlopig ook vergezellen op onze reis dus verder met zijn viertjes. Zeg je Koh Phangan zeg je Party. Hier word het wereldberoemde feest de Full Moon Party gehouden. Dit word op het strand van het plaatsje Haad rin gehouden en ik heb hier samen met Alex een hostel geboekt de Dancing Elephant. Wat een behoorlijk goede recensie had op internet. Daar aangekomen werd ons ons bed gewezen en dit was wel even lachen bamboe stapelbedden en 19 mensen op 1 kamer. Dat kon niet anders dan een dolle boel worden. Nadat iedereen hier had ingecheckt kregen we eerst een briefing van de eigenaar hoe het allemaal een beetje in zijn werk ging. Hij ratelde ook een hele lijst af met dingen niet te doen of voor op te letten tijdens het feesten dit ging maar door en door. Als er iemand even de sfeer kon verpesten was hij het wel, maar ja zal wel met de beste bedoeling zijn. Nou uitgelult kunnen we feesten, laten we gaan dan. We waren 3 dagen voor de eigenlijke grote party al aanwezig maar hier was in de aanloop elke avond dan ook feest. Eerst maar even een pool party meepikken maar daar was het nog een beetje rustig dus op naar het strand dan maar. Boh ik had gelezen over minimaal 20000 mensen. Maar toen ik het strand zag vroeg ik me toch even af hoe dat moest gaan passen. Het was die avond in elk geval een geslaagd feestje. De buckets werden hier dan ook weer vrolijk genuttigd. De volgende dag bestond dan ook uit een beetje gaar in de common room rondhangen totdat iemand het idee opperde voor een biertje te doen en ja daar gingen we weer nog even zorgen voor een goede bodem en hup weer het strand op en de partyanimal vermaakte zich weer tot in de late uurtjes. De dag voor de Full Moon party werd er nog een groot feest georganiseerd Jungle Experience. Een party met wat meer techno house muziek in het midden van de jungle. Midden in de jungle? Yep midden in the jungle je neemt een tuktuk en die brengt je dan na een bumpyride echt midden in de jungle waar je dan weer helemaal uit je plaat kon gaan. Nou de dag van de eigenlijke Full Moon Party nog even een t-schirtje aanschaffen en wat bodypaint en de boys waren er weer klaar voor. We vertrokken met de hele groep van het hostel maar waren elkaar in de menigte al snel kwijt helaas. Denk je dat ooit veel mensen op een strand hebt zien feesten nou kom dan hier maar eens kijken. Jezus jongens dit was ongeveer wel te vergelijken met carnaval. Feest, feest en nog eens feest. Maar aan alles kwam een eind we hadden onderhand al 6 dagen 24/7 gefeest. Even de party checklist aflopen die we te hoeren hadden gekregen part-time ouder. Niet op je bloten voeten het strand op gaan, oeps. Niet 's nachts in de zee gaan zwemmen, oeps. Niet uit andermans bucket drinken, oeps. Geen kostbaarheden meenemen tijdens de party, oeps. Maar we hadden het overleefd. Maar ons lichaam moest toch onderhand wel even revalideren. Er was hier ook een bijzonder mooie duikspot dus na al dat gefeest leek me dat wel wat om op onze laatste dag te doen. Dit was dan ook bijzonder goed bevallen. Alex en ik hadden een gids voor ons alleen en die heeft ons gelukkig een beetje bij de rest van de duikers vandaan gehouden, zodat we echt twee super duiken hebben gehad. Ontzettend veel vis hier. Soms zat je gewoon midden in een grote school vis en wist je nog niet meer welke kant je op moest zwemmen. De duikspot heette Sailrock en deze rots had ook een grot waar je doorheen kon zwemmen, op 18 meter diep erin en op 6 meter er weer uit komen echt super. Een relaxte geslaagde laatste dag even snel onze backpack weer op de rug en Bye Bye super party eiland.

We hadden gehoord over Koh Samui. Sommige mensen zeiden dat je er nog niet dood gevonden wilt worden en andere zeiden dat het een mega chill eiland was. Nou ja we hadden een tip over een relax en goedkoop bungalowcomplex en dachten dat ons lichaam dat wel even kon gebruiken voordat we het hectische Bangkok ingingen. Roy en Mylene zijn wel naar Bangkok gegaan maar Alex en ik zijn eerst even op Koh Samui gaan revalideren. Nou maar weer het bootje op en weer naar het volgende eiland. Bij aankomst meteen een scooter gehuurd en zelf naar het bungalowpark gereden, scheelde toch alweer een taxiritje. Even inchecken en kijken of het ons bevalt. Wow heerlijk een mega grote bungalow met alles erop en eraan zelf een zithoek en balkonnetje, yep dit konden we wek even gebruiken. We zijn dan ook even bij hun restaurant gaan eten en daarna vroeg onder de dekentjes. Heerlijk geslapen en pas om 11 uur 's morgens wakker worden en om goed wakker te worden even een duik nemen in het zwembad, ja dit was vakantie. Nou eens even kijken of er toch ook nog wat op het eiland te beleven was. Ik had een kaart van het eiland en bij de receptie hebben ze me de bezienswaardigheden aangegeven. Dus scootertje weer starten en dit eiland eens even verkennen. Dit eiland bleek toch wat groter dan gedacht en het was een behoorlijke rondrit. Maar toch ook bijzonder mooie dingen gezien. Er was een plekje in het midden van het eiland Buddha's secret garden genoemd. Hier hadden ooit monniken geleefd en hier stonden mega veel standbeelden, heel bijzonder zo midden in de jungle. Verder heeft dit eiland ons voornamelijk veel rust geboden en dat was ons bijzonder goed bevallen. De laatste avond zijn we nog even naar Chaweng geweest het toeristische gedeelte van Koh Samui. Ik had een tip gekregen van een Ronnie een jongen die ik had leren kennen op de Perhentian Islands in Maleisië. Over een Braziliaans restaurant dat echt geweldig moest zijn. Na een beetje navragen hadden we het al snel gevonden. De naam was Zico's en Ronnie bedankt dit was echt briljant lekker. Het menu was 17 verschillende soorten vlees en vis voor 790 baht (20 euro) zo veel als je kon eten en er waren ook nog 2 mooie danseressen die de gasten vermaakten. Het eten was magnifiek, het vlees werd rechtstreeks van de gril aan de spies zo op je bord afgesneden. O o o het water loopt me weer in de mond nu ik dit aan het schrijven ben. We wilden hierna nog even een biertje doen en eindigde in een bar waar een ladyboy cabaret was. Thailand staat bekend om deze show's dus dit lieten we dan ook niet aan onze neus voorbij gaan. Het waren allemaal korte opgevoerde stukjes muziek en show opgevoerd door ladyboy's dit was hilarisch om te zien. Het publiek werd er ook bij betrokken en er moest natuurlijk iemand het haasje zijn. Drie keer raden, yep Paultje dus. Nou goed ik wou wel mee doen met dit grapje. Hoe mijn naam was en waar ik vandaan kwam en of ik even mee wou komen naar het podium. Er werden nog wat grapjes gemaakt en toen moest ik backstage. Er werd gevraagd of ik mijn t-shirt wou uitdoen (wees gerust broek bleef aan!!) en of iemand mij met rode lippenstift wat onschuldige zoenen hier en daar mocht geven. Er was verder niks bij dus ik stemde hier wel mee in. Daarna werd mijn t-shirt aan de presentator/ presentatrice gegeven (geen idee welk geslacht ik aan die mensen moet toekennen) maar jullie kunnen de reactie uit het publiek wel voorstellen, helemaal toen ik tevoorschijn kwam met wat rode lippenstift hier en daar, lag de zaal helemaal plat. Ik kreeg hier een gratis drankje voor en het was een geslaagde avond. Nog een paar drankjes in de club, en hupsakee het bedje in. Morgen was ons eilanden avontuur voorbij, terug naar het vaste land.

Op naar Bangkok. 'S morgens weer op de boot voor een paar uur en daarna de nodige uurtjes in de bus op weg naar het hectische Bangkok. We zijn hier 's nacht ons hostel ingedoken en waren blij dat we eindelijk een bed zagen naar een hele dag reizen. 'S morgens vroeg lekker geslapen en nu dan maar eens Bangkok verkennen. We moesten ook nog ons visa voor Vietnam regelen dus dat stond eerst op de planning. Op weg dan maar, de eerste tuktuk had ons al snel te pakken en bracht ons naar de bekende koh San Road. 20 minuutjes en ik kan je vertellen Bangkok is echt hectisch. Overal crost iedereen van tuktuk tot brommer, auto noem maar op door elkaar, kris kros van rechts naar links en weer terug maar gelukkig gaat het wel allemaal dezelfde kant op. Nou even ons Vietnam visa regelen maar de pech was dat het weekend was en zelfs hier werken de ambtenaren ook niet op zaterdag. Nou dat werd een paar dagen wachten dan. In de tussentijd konden we wel mooi een tour doen naar de tijgertempel die ik heel graag wou zien. Zo gezegd zo gedaan paspoort ingeleverd toertje geboekt en nu maar eens kijken wat Bangkok nog verder te bieden heeft. We zijn de Koh San Road opgelopen en dit was het ene na het andere kraampje met weer kleren en om de 50 meter natuurlijk weer de vraag of we een suit wouden. Ons enige antwoord was NEE, met de korte uitleg dat het daar hier toch een beetje te warm voor was. Nou jongens die dag zijn we niet veel verder gekomen dan deze straat en hebben hier 's avonds dan ook maar even een feestje gebouwd met nog 2 amerikanen die we in het hostel hadden leren kennen. We waren inmiddels toch wel alweer hersteld. Maar na een paar biertjes krijg je honger dus moet er ook wat vast voedsel naar binnen. Ik had 's middags al een kraampje gezien gezien met gefrituurde insecten dus dat moest toch even geprobeerd worden. Ik weet niet precies wat het allemaal was maar iets zag er verdacht veel uit als een sprinkhaan. Nou doe daar dan maar een zakje van. Alex kon er echt niet aan denken maar wij drietjes begonnen na een beetje de sprinkhanen te bestudeerd te hebben toch voorzichtig te proeven. Even een paar keer kauwen, dan slikken en nou? Niet verkeerd, lekker knapperig zullen we maar zeggen. De volgende dag hebben we ons laten adviseren door een vriendelijke Thai die ons te hulp schoot toen hij ons met de plattegrond van Bangkok zag worstelen. Hij had ons wat tempels gewezen die de moeite waard waren en ons verteld dat we dit het beste konden doen door een tuktuk voor de hele dag te huren. Een tuktuk voor de hele dag? We betaalde al 200 baht voor een ritje van ons hostel naar Koh San Road wat moest dat grapje dan wel niet gaan kosten. Toen hij bij was gekomen van het lachen vertelde hij ons dat we het helemaal verkeerd aanpakte. Er waren 2 soorten tuktuk's in Bangkok privé tuktuk's en tuktuk's van de overheid. Ja de privé tuktuk's kosten handen vol geld maar de tuktuk van de overheid 20 baht voor 3 uur. A Ha, zo werkte dat dus even een tuktuk zoeken met een Thai vlaggetje bovenop en daar gingen we dan. Echt ideaal hij bracht ons naar alle dingen die we wouden zien en wachtte daar totdat we weer terug kwamen. We moesten alleen even voor hem langs een kleermaker voor ja je raad het al een suit. Maar we waren niet verplicht iets te kopen. Als zij toeristen daar langs brengen worden ze op de één of andere manier gesponsord. Nou dit wilden we dan wel even doen. Suitshop in en ons er dan maar onderuit proberen te lullen. Pff ja ziet er mooi uit. Nee is inderdaad niet duur. Maar ik ben nu nog volop aan het reizen. Ik kom wel terug als ik weer naar huis ga. O ik kon hem nu al laten aanmeten en dan eind oktober ophalen. Mmmh moest te toch nog even bedenken. Nou was dit niet al te gemakkelijk waar het was ons toch gelukt pfff. Nou hupsakee weer in de tuktuk en verder maar weer. De tempels zijn behoorlijk indrukwekkend hier en teveel om op 1 dag te zien. Toen het inmiddels al donker was zijn we gearriveerd bij een tempel genaamd Wat Po, hier was een gigantisch beeld van een liggende boeddha en als ik gigantisch zeg dan bedoel ik ook echt GIGANTISCH. Jezus wat was dat ding groot. Daarna nog wat door de tuin van de tempel gelopen en dat had ook wel wat in het donker als de tempels zo verlicht zijn. Daarna vroeg on bedje in want morgen begon onze 2 daagse tour en we werden om half 7 's morgens opgepikt en dat is voor ons echt VROEG. Half 7 's morgens stond het busje dan ook voor het hostel, nou dit was ook de eerste keer dat er hier eens wat op tijd was in Thailand. We gingen naar de provincie Kanchanaburi. Onze eerste stop was bij de floating markt. Ik had hier foto's van gezien, en dat zag er echt super mooi uit allemaal bootjes met groenten en fruit en alle kleuren van de regenboog. Sanne had me wel al verteld dat ik me er niet teveel van moest voorstellen en helaas hadden ze er hier ook meer een toeristische attractie van gemaakt en was er van het markt gebeuren niet meer veel over. Maar toch wel lol gehad. Een soort Venetië in Thailand, de straten waren allemaal riviertjes en alles ging per bootje. Nou wij ook maar even een korte rondvaart en dat was toch een ervaring op zich. Ik schat dat er zo een 4 bootjes naast elkaar paste in de kanaaltjes maar zij kregen er toch wel even 8 tegelijk doorheen gepropt. Dat was opletten geblazen handjes binnenboord want anders was je ze kwijt. Nou na deze hectische ervaring weer in het busje en op naar de volgenden bestemming. Dit was het bekende olifanten rijden, maar omdat wij een 2 daagse tour hadden was dit pas iets voor morgen voor ons en konden we even een half uurtje chillen. We zijn daarna naar de Bridge over the river Kwai geweest. Hier was ook een soort museumpje bij en het was behoorlijk indrukwekkend om daadwerkelijk op een plaats te zijn waar zoveel verschrikkelijke dingen zijn gebeurd. Zoveel ellende en zoveel doden mijn reis is een hoop fun, maar zeker ook een hoop geschiedenis ontdekken van de landen die ik bezoek en dat is niet altijd rozengeur en maneschijn geweest kan ik je vertellen. Maar goed we gingen weer verder. Op het het hoogtepunt van deze tour, de tijgertempel. Grote poesjes knuffelen hier keek ik echt naar uit. Het verhaal achter de tempel is dat hier een monnik leefde die op 1 dag een jong tijgertje werd gebracht omdat zijn moeder gedood was door jagers. Helaas brengen dode moedertijgers nog steeds veel geld op in Azië, ondanks dat het illegaal is. De welpjes blijven meestal hulpeloos achter of worden meegenomen en worden als huisdier verkocht aan rijke mensen. Het eerste tijgerwelpje wat naar de monnik werd gebracht was in zo een slechte toestand het het maar een paar maanden heeft geleefd. Maar al snel werden er nog een paar andere welpjes gebracht en ondanks dat de monnik niet wist hoe hij ze moest opvoeden heeft hij ze toch goed weten te verzorgen en ze opgevoed. Deze tijgers trokken andere wilden dier aan en rond de tempel begonnen zich veel wilde dieren te vestigen. De monnik heeft nog een hoop andere tijgers opgevangen en verzorgt. Het ziet er een beetje vreed uit om een hoop tijgers aan de ketting te zien liggen. Maar dit is maar een paar uur per dag waar toeristen de kans hebben om met ze op de foto te kunnen. De rest van de dag verblijven ze in een heel groot gebied rondom de tempel. Zo een beetje achtergrond kan ook geen kwaad voor jullie. Nou nu waren we er dan. Iedereen werd om de beurt meegenomen en de vrijwilligers maakte de foto's voor je. Dit was echt fantastisch om zo een mooie en machtige dieren te kunnen aanraken en met ze op de foto te kunnen. Ze zagen er heel vredig uit en in mijn enthousiasme begon ik ze een beetje te enthousiast te aaien en werd mij gevraagd om toch wat voorzichtiger te zijn want het waren nog steeds wilde dieren. Die een beetje ruwer speelde dan mensen dat met elkaar doen. Nou een beetje voorzichtiger dan maar ik had de tijd van mijn leven. We hadden nog een tripje gedaan naar een boeddha tempel in een grot maar het werd onderhand wel eens etenstijd voor deze jongens. We werden naar een restaurantje gebracht waar we een heerlijke Thaise maaltijd kregen en daarna naar onze kamers. Dit was ook weer lachen een trip met een longtailboot bracht ons naar een soort hostel op de rivier, floating hostel genaamd. De rivier zag er niet erg uitdagend uit om in te zwemmen maar naar een beetje twijfelen en 2 kiwi's die het toch ook wel wouden proberen hebben we de sprong gewaagd. Er was een behoorlijke stroming, maar als je aan het einde erin sprong kon je aan het begin eruit klimmen. haha de dag was compleet ik heb me kostelijk geamuseerd. Lekker slapen nu en benieuwd naar de volgende dag. 'S morgens werden we eerst naar het olifanten rijden gebracht waar we een ritje op deze gigantische beesten konden maken. Mijn god van zo kort bij zijn deze jongens echt mega groot. We hebben een flinke rit op deze grote jongen zijn rug gemaakt. Het was een beleving op zich vooral als je ze ziet eten, een boomstronk van 20 centimeter dik alsof het een soepstengel was, zo werd die door meneer de olifant opgepeuzeld. Met deze dieren had ik wel behoorlijk wat medelijden ze zagen er niet heel vrolijk uit en we wilden hier dan ook graag snel weg, er was ons verteld door andere mensen dat er vooral in laos veel plaatsen waren waar je met de olifanten kon spelen en ze wassen in de rivier, waar er wel heel goed voor deze beesten gezorgd werd. Nou onze tour zat er bijna op we hadden nog een trip op een bamboe vlot over de rivier en een lunch in het restaurantje. Onze vlot tocht was even lekker chillen op een bamboevlotje. Onze privé tuktuk op het water zullen we maar zeggen. We werden afgezet en er werd ons verteld dat we alleen maar even de brug over moesten om bij het restaurantje te komen. Brug, welke brug? Dat ding? Ja het gaat inderdaad van de ene kant naar de andere kant maar of we dat levend zouden redden was nog maar de vraag. Nou 3 keer slikken en vooruit dan maar, maar de planken uitzoeken die er het minst rot uitzagen en voetje voor voetje totdat we gelukkig de overkant hadden bereikt. Pfff Even de zweetdruppels afvegen en nog lekker genieten van onze lunch. We werden teruggebracht naar Bangkok en zijn ons gaan voorbereiden op onze verdere reis. Omdat we bij Roy en Mylene wilden komen hadden we gekozen voor nog maar 1 tussenstop tot Cambodja.

Nakhon Rachasima onze laatste tussenstop voor Cambodja. Eerst treinreis van 6 uur, wat uiteindelijk uitkwam op een 8 uur durende treinreis. Ja zelfs de treinen hebben hier vertraging het lijkt Nederland wel. Maar goed aangekomen rond middernacht en even wat gepuzzel om een hostel te vinden, maar we konden eindelijk ons bedje induiken. Nakhon Rachasima is één van de grootste steden in Thailand maar mensen die hier een letter Engels kennen bleek toch een uitzondering. Maar goed met handen en voeten kwamen we er ook wel. We hadden van hier uit de lokale bus naar Phimai. Dit is het kleinere broertje van de Angkor wat tempel in Cambodja. En dit was wel even de moeite waard om te bezichtigen. Wat een complex. Hoe hebben ze het überhaupt kunnen bouwen zo een duizend jaar geleden. Ik heb hier toch even met enige verbazing bij stil gedaan. Dit beloofde veel goeds voor wat ons in Cambodja stond te wachten. Weer genoeg cultuur opgesnoven voor deze dag en voor 1 euro onze anderhalf uur durende busreis weer teruggepakt. We hadden 's avonds nog een gezellige Engelse pub gevonden waar ze wonder boven wonder fish en chips serveerde. Mmm dat liet deze jongen natuurlijk niet aan zijn neus voorbij gaan.

Daar gingen we dan 's morgens vroeg, op naar de grens van Cambodja. Ik was 2 dagen over mijn visa van Thailand heen en was benieuwd hoe dat zou gaan uitpakken. Aangekomen in Aranya Prathet moesten we nog 6 kilometer naar de grens. Dus maar weer een tuktuk en op naar de grens. We hadden al verhalen gehoord over het beruchte oplichters verhaal over het visa van Cambodja dus we waren gewaarschuwd. Na 10 keer onze tuktuk bestuurder te hebben gezegd dat we naar de echte grens wilden en niet één of ander oplichters kantoortje van te voren, werden we toch afgezet bij een soort kantoortje wat ik niet helemaal vertrouwde. Hier begonnen ze ons te vertellen dat we de papieren in moesten vullen voor het visa. Na herhaaldelijk vragen hoeveel ons dat ging kosten kwam eindelijk de aap uit de mouw. 1200 baht, haha doei dan. We wisten dat het 800 baht moest zijn dus dit kon niet kloppen. Nou met de benenwagen de grens maar over dan en kijken of dit ons ging lukken. We hadden het gered tot de douane van Thailand waar we het land gingen verlaten. Hier onze paspoorten laten zien en er werd mij verteld dat ik 2 dagen over mijn visa heen was. Ja daar was ik zelf ook al achter en hoe nu verder. Nou dat grapje ging me dan 1000 baht kosten. Ja jongens hier in Azië is alles met geld te koop. Nou de boete dan maar even betalen en ik vroeg of alles nu in orde was en of ik nog terug mocht komen. Er werd mij verteld dat dat geen probleem was maar er werd nog even met het corrigerende vingertje gewezen dat ik in het vervolg beter moest opletten. Ja mevrouw, sorry mevrouw en off we go.

Nou lieverds het was me het maandje wel weer. een hoop tijd gespendeerd op de eilanden hier, maar die zijn dan ook echt prachtig en ik heb een een super tijd gehad. Thailand is me beter bevallen dan Maleisië, het is hier een stuk schoner en heb hier een hoop mensen leren kennen. Waanzinnige tempels, mooie stranden, mooie natuur, goed party leven, vriendelijke mensen kortom een heerlijk land. En er staat me nog een hoop te wachten want hier eindig ik mijn reis ook en dan doe ik het noorden van Thailand wat volgens velen nog beter moet zijn.

Nog een dikke 2 maandjes met nog een hoop op de agenda. Cambodja is het eerst op onze trip en hoop dat ik het daar ook zo naar mijn zin ga hebben. Maar dat zal wel goed komen. Het weer is hier ook nog steeds lekker warm, maar niet getreurd mensen wij hebben onderhand ook al wat regen we zitten hier in het regenseizoen dus zo nu en dan hebben we ook een plensbui. Gelukkig duren die hier niet zo lang en kan ik mij dit jaar toch gelukkig prijzen met zo veel goed weer. Ik hoop dat jullie ondanks het weer toch ook allemaal een goede vakantie hebben gehad en voor diegene die nog moeten gaan wens ik jullie een super vakantie toe.

Lieve vrienden en familie ik ga het hier voorlopig weer bij laten maar ik blijf jullie op de hoogte houden van mijn avonturen aan de andere kant van de wereld. Ik hoop dat jullie ook deze keer weer van mijn avonturen zullen genieten. Heel veel groetjes van deze wereldreiziger.

  • 29 Augustus 2011 - 20:56

    Marjolein En Sjaak:

    Hela gevorderde globetrotter, je neemt het er goed van als we de verhalen zo lezen. Het is wel grappig hoe de herinneringen steeds terug komen als ik weer namen zie van plekken die we ook hebben aangedaan. Azië is zo kleurrijk en dat weet je goed te beschrijven. Die grote tempelcomplexen zijn inderdaad prachtig. Hier beginnen we al koude tenen te krijgen en vesten op te zoeken, dus geniet maar extra van de warmte. Kan me maar moelijk voorstellen dat je over twee maanden alweer richting Hollandse bodem komt, maar zal het wel heel fijn vinden om je weer heelhuids terug te zien. Ga vooral door met avonturen beleven en wensen je nog een mooie tocht door Cambodja en Vietnam. Groetjes van de Blommetjes

  • 30 Augustus 2011 - 20:43

    Pascale:

    Geweldige foto's, vooral die met die tijgers, zoals je al wist! Wat een avonturen allemaal! Wij gaan ook snel op avontuur alleen wat dichterbij, Portugal!! En zullen dus ook wat zonnestraaltjes gaan meepikken (gelukkig kennen ze daar niet het regenseizoen, en hoop niet dat die term juist tijdens onze vakantie voor het eerst zal gaan vallen ;) We zullen dus even ook net zo gaan genieten als jij!!
    Nu kunnen we eindelijk zeggen: tot gauw!! x

  • 31 Augustus 2011 - 11:22

    Daan:

    Hey Paul!
    Meh meh meh.......noe is ut wel good gewees hé? Us e bitsje de aoge oetsteke!
    Neet mie normaal jongens......

    Over 12 dagen (9 1/2 dag werken) gaat ook onze vakantie beginnen! Whoehoe!
    Kleine 2 weekjes relaxen in Torremolinos! Heerlijk.....

    Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis door Azië!
    Iedere keer denk je; wauw, dit kan niet beter en jawel hoor daar komt Paultje met z'n volgende blog met nóg mooiere verhalen, avonturen en foto's!

    Groete oet Kanne!
    (o, ja je raad nooit welke foto's Emma het leukste vond.....)

  • 31 Augustus 2011 - 18:40

    Breur:

    Sjonge jonge, wat een verhaal! Maandje van je leven?
    Ik zou wel nog even snel een nieuwe lever aanschaffen als daar toch alles te koop is, volgens mij kun je die heel erg goed gebruiken ;p

  • 01 September 2011 - 11:32

    't Ell Oet Bun:

    Ha Pölke,

    sjieke foto's, machtig verhaal.
    Ik "verslind" jouw belevingen in 't verre oosten en down under.
    Denk eraan dat je koffie drinkt in Vietnam; heel speciaal!
    Nog 'n maandje of twee en dan vertrek je richting Mestreech :-( of ben je blij dat je ons weer ziet? Hi, hi, hi. Enfin Pol, geniet van 't gezelschap waarin je je bevindt en kom veilig en gezond terug naar 't kouwe kikkerlandje [want hier is 't killig, regenachtig en eigenlijk te koud om te zwemmen, maar je weet hoe ik ben! Zelfs in stromende regen plons ik in 't Jekerdalbad en trek m'n baantjes].

    Knuffels en steerkes vaan die roei oet Bun

  • 01 September 2011 - 18:06

    Marleen Smulders:

    Ha die Paul,

    Ik word al moe van het lezen van jouw reisverslag. Niet normaal meer wat jullie allemaal meemaken.
    Weet je zeker dat je terug wilt komen naar Maastricht. Hier is het maar saai hoor!!

    Toch maar terugkomen hoor!! We missen je.

    Geniet nog maar van je avontuur en laat je niet verleiden door een ladyboy.
    Gisteren toevallig op VTM-TV gezien een opa van 59 jaar oud heeft zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen verlaten voor een Thaise ladyboy van 19 jaar. Och ja, ieder diertje z'n pleziertje.

    Dikke poenen van

    tante Marleen en ome Bert

  • 01 September 2011 - 18:29

    Emma:

    Hallo ome Paul,

    Ik heb mijn eerste schooldag erop zitten!
    Ik heb toch wel een aantal keer gehuild, maar het is me toch redelijk meegevallen!
    Juffrouw Ilse is heel lief voor mij ( vooral papa vind haar leuk!!! )
    De juf heeft super veel speelgoed, en ik heb een bellenblaas en een ballon gekregen!
    Morgenvroeg op nieuw naar school, en dan weekend voor mij!

    Dikke poen van je nichtje

  • 04 September 2011 - 13:15

    Rebeca:

    damn niet normaal hoe vet allemaal,die fotos van die stranden die zie ik weleens op internet en jullie zijn daar gewoon hendig vettt,echt geweldig mannnnn,geniet er nog lekker van de komende 2 maanden,hasta pronto xx

  • 06 September 2011 - 21:48

    Emma:

    Hallo Ome Paul,

    Bedankt voor je lieve berichtje!
    Ik was vorige week toch wat te enthousiast over de school!
    Gisteren ben ik weer geweest, en heb ik van de zenuwen het carpet van de juf helemaal onder gespuugd! Vandaag had ik een rustdag, morgen ga ik opnieuw proberen???

    Verder alles prima met mij! Ik ben heel erg gegroeid, kan mijn haren al in een staartje doen, ben al op mijn slaapjes na zindelijk, vertel en zing de hele dag door, voetbal graag, ben gek op winkelen, eten gaat eindelijk beter, slapen redelijk ( ben net zo n feestbeest als jij! ), kan mezelf al liedjes op de computer opzetten ( easy zo n muis bedienen ), ben gek op koken, hou van commanderen, ben een echte boekenworm ( van wie zou ik dat toch maar hebbben?? ).................

    Zo nu ben je weer een beetje bij over mij!
    Dit was het laatste nieuws.... Tot de volgende keer!

    Poen Emma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 107342

Voorgaande reizen:

02 November 2010 - 02 November 2011

Living my dream Down Under

Landen bezocht: